Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Meditor-valmennus

Outi Hakala

FM, opinto-ohjaaja,

RMP-Motivaatiovalmentaja

 

Valkeakoski

Y-tunnus 2924883-5

info@meditorvalmennus.fi

Koulumotivaatioprofiilin hyödyntäminen ohjauksessa

Lisätty 25.01.2019

Motivaatioprofiili yläkoulun oppilaanohjauksen tukena


Viime keväänä sain osallistua RSMP-koulumotivaatiovalmentajakoulutukseen. Koulutuksella on ollut merkittävä vaikutus ohjaustyöhöni. Nyt parinkymmenen tehdyn profiilin jälkeen olen hyvin ymmärtänyt tämän ohjaustyökalun käyttöarvon ja toivon, että sen käyttäminen on mahdollista jatkossakin.


Koska profiileja oli taloudellisista syistä käytettävissä vain rajallinen määrä, oli huolella mietittävä oppilaat, joille tästä olisi eniten hyötyä. Erityisen tärkeitä perusteita olivat positiivisen palautteen ja pitkäkestoisemman, tehostetun ohjauksen tarve sekä itsetunnon kohottaminen. Nämä tarpeet saattoivat ilmentyä esimerkiksi heikentyneenä koulumotivaationa ja alisuoriutumisena tai vaikkapa yleisenä alivireisyytenä. Enemmistön oppilaista olen kohdannut ensimmäistä kertaa 7. luokan alussa ja olen seurannut heitä koulun arjessa koko yläkoulun ajan.


Ohjauskontakti sai poikkeuksetta uudenlaisen ulottuvuuden heti, kun olin ehdottanut oppilaalle tämän ylimääräisen itsetuntemuskyselyn tekemistä. Hän huomasi, että olen aidosti kiinnostunut hänen voinnistaan ja elämästään. Perustelin, että mielestäni tästä kyselystä olisi hänelle hyötyä nyt ja tulevaisuudessa. Olin huomannut ”hänet”!
Palautekeskusteluissa luottamus selvästi lisääntyi. RSMP-profiili on erinomainen sanoittamisen ja puheeksi ottamisen väline. Suunnitelmat ja tuntemukset selkiytyvät aina, kun ne puetaan sanoiksi. Positiivisen palautteen ja huomaamisen merkitys oli ilmeinen.


Aikaa varsinaiseen palautekeskusteluun meni 45 minuutista puoleentoista tuntiin. Jatkotapaamisia on pidetty yksilölliseen tahtiin ja määrätkin vaihtelevat. Oppilaan itse halutessa jatkamme tapaamisia kevääseen asti. Profiilin rinnalla mietitään jatko-opintosuunnitelmia ja muita ohjauksellisia tarpeita, kuten esimerkiksi koulutöiden ja kokeiden aikatauluttamista ja yleistä tsemppausta. Motivaatioprofiili on taustalla ja nostan sieltä ajatuksia mukaan keskusteluun. Kannustan ja kuuntelen.
Profiilikeskustelut ovat opettaneet olemaan entistä paremmin ja kiireettömämmin läsnä ohjaustilanteessa. Tämä on siirtynyt myös muihin ohjauskeskusteluihin.


Ollaan matkalla sitä kohden, mitä tulevaisuuden tutkijat ovat todenneet. Futuristi Perttu Pölönen osallistui tänään Educan avajaisten paneelikeskusteluun, jossa aiheena oli koulutuksen tulevaisuus. Hän haluaisi kieltää kysymästä lapselta, mikä tästä tulee isona.
– Kuinka lapsi voisi vastata, koska hänen tulevaa ammattiaan ei ehkä ole vielä olemassa? Tällä hetkellä maailmassa on 14 miljoonaa applikaatioiden kehittelijää, mutta ei semmoista ammattia ollut olemassa, kun minä olin lapsi. Paremmin nuorta ohjaa eteenpäin kysymys siitä, millaista arkea hän haluaisi elää, Pölönen visioi.
Paneelin muita osallistujia olivat opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen sekä OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen. Myöhemmin Pölönen vielä twiittasi:
”koulun perustehtävä on auttaa oppilaita löytämään intohimo ja itsetunto”.


Koen, että tässä perustehtävässä koulumotivaatioprofiili on erinomainen apuväline!